vrijdag 15 februari 2008

Klaar voor de 1e patienten

Na weer een volle werkweek is de afdeling en de operatieafdeling klaar voor de 1e patienten.
Weer heel wat werk verzet met elkaar, alles schoongemaakt en opgezet. Buiten staan de tenten weer en alles wat daar in hoort is naar buiten gesjouwd.
Het warme weer is weer erg wennen, het kan je echt vermoeien en je moet het eerst even wat rustiger aan doen. Ik weet weer wat zweten is zeg maar deze week.
Vorige week vrijdagavond hebben we 32 mensen opgehaald van het vliegveld, we waren met 6 auto's en een auto met een grote laadbak voor alle bagage. De wegen zijn voor een deel gerepareerd op weg naar het vliegveld, dus het rijdt weer wat makkelijker.
Zaterdag de stad in geweest, foei wat een hitte, ik had er hoofdpijn van.
Zondag weer naar de kerk geweest, waar we van harte welkom waren. Dat was weer mooi en bemoedigend om een dienst mee te maken hier in Afrika! Henrietta weer gezien, helemaal blij dat we weer terug zijn.

Zondagavond had ik samen met Helene 2 van de vertaalsters en hun mannen uitgenodigd om te komen eten. Dat was ook weer fijn om ze weer terug te zien.
Deze week hebben hebben we een soort open huis gehad op de afdeling waar alle bemanning kon komen en kon zien hoe het werkt in het ziekenhuis. Ook de operatiekamers waren open en je kon leren hechten en "opereren". Veel uitleg over alles en ook spelletjes voor kinderen.



Zelf was ik een patient, en deed mee in een spel waarin de crew ons moest verplegen en dan zo snel mogelijk alles klaar moest hebben. Ik begon met een beenwond, maar eindigde met verband om m'n hoofd en had malaria, veel lol gehad.
Ook hadden we een medische receptie waar allerlei artsen en verpleegkundigen uit de stad uitgenodigd waren. Ik had afgelopen week de VVF afdeling uitgenodigd en ze waren er bijna allemaal. We gaan afspraken maken om een soort van uitwisseling te doen met de artsen en verpleegkundigen.
Vanmiddag zijn alle dayworkers aan boord geweest en ingepraat. Goed om iedereen weer terug te zien. Maandag hebben we een grote screening in een nieuw voetbalstadion in de stad, daar werken ook alle vertalers aan mee.

Hoeveel mensen er komen is altijd de vraag, ze hebben dit keer uitgebreid geadverteerd, ook in de binnenlanden. Het kan best zijn dat er wel 1000 mensen gaan komen of meer.
Het is altijd een hele organisatie wat dat betreft en de hele bemanning wordt ingezet en helpt mee. Vanmiddag hebben we alle uitleg en info gehad en maandagochtend gaat de eerste ploeg om half 5 al op pad. Ik ben dit keer ingedeeld bij de beveiliging buiten het stadion om de mensen te woord te staan en in een rij te houden. We zijn met een groot team voor de beveiliging, ook de UN wordt weer ingeschakeld. Ik ben benieuwd, van de vorige 2 screeningen weet ik dat het een indrukwekkende dag kan zijn.
Op die dag worden de operatie schema's vol gepland en daarna gaan we los.

Dit is het team tot nu toe voor de afdeling en de uitslaapkamer, er komen nog wel een paar bij, die zijn nu onderweg. ( OK personeel staat hier niet bij op)
Dinsdag komt de president van Liberia nog aan boord en allerlei hoog bezoek, er is dan een receptie voor media.
Dit weekend maar even rustig aan, waar ik vanavond al mee ben begonnen, ik heb de hut even alleen dat is altijd genieten.
Het gaat goed met me, ik heb er nog steeds zin in om weer aan de slag te gaan en ben ook al aan het voorbereiden en aan het overdragen wat betreft het VVF gebeuren. Daar hebben we 3 maart weer een screening voor op het dock. Ook best een heel geregel altijd.
Nou, dit was het weer even, volgende week meer over de screening en alle andere zaken die er gebeuren.

5 opmerkingen:

Anoniem zei

lieve Mirjam
wat een mooie plaatjes weer, vooral die van jou in het ziekenhuisbed!
veel succes met de warmte, doet de airco het aan boord goed?
liefs Marian

Anoniem zei

Goedemorgen Mirjam ,

Je ligt er inderdaad weer erg charmant bij,dat ben ik helemaal met Marian eens.
Zo te zien en te lezen zit je lekker in je vel en ben je dankbaar dat je weer kunt doen waar voor je daar bent.
Voor morgen wens ik je wijsheid en kracht en de rust om de screening goed te laten verlopen

liefs Metty

Anoniem zei

Hoi Mirjam,

Goed te lezen dat het goed gaat met je.
Je kan er weer fris tegen aan, maar het is toch een begin van het naderende afscheid.
Mirjam, sterkte de komende week!

Groetjes,

Klaas en wiesje

Anoniem zei

hoi mirjam
mooi dat je er weer zin in hebt
voor het werk waar voor je was gegaan
en weer leuke fotos
hee sterkte voor de komende dagen
groetjes diana

Anoniem zei

Dear Sisther!

Ach wat goed om te lezen dat het goed heb on the Africa Mercy. Vooral nu je weer patient-af bent.. K ga je een hele mooie tijd toewensen nu het werk aan boord weer gaat beginnen.
Gods zegen meid
liefs Saskia v Utrecht