woensdag 25 april 2007

Nachtdienst

Even een berichtje vanuit de nachtdienst. Het is de 2e nacht en tot nu toe gaat het wel goed.
Niet zo denderend geslapen, maar dat zal vandaag allicht beter gaan, hoop ik.
Het lastigste in de nachtdienst is de overdracht om 7 uur 's ochtends. Dan ben je helemaal gaar en moet je in verstaanbaar engels vertellen wat jou patienten mankeren en welke bijzonderheden er zijn. De ziektebeelden krijg ik er echt niet uit ' s morgens.
Bijv. hemimandibulectomy krijg dat gewoon maar eens over je lippen............... of maxilectomy, of fullthickness skin graft. In ieder geval voelde ik me de afgelopen overdracht erg stuntelig en dan zijn de ochtenddiensten nog wat slaperig en kijken ze je aan zo van, waar heb je het over???
Dus uiteindelijk kort ik alles maar af en zeg bednummer en vraag of ze de patient kennen, zo ja, dan ben ik gauw klaar, zo nee, dan wordt het even moeilijk.
Maar goed alles zal wennen en ooit zullen die woorden misschien vloeiend over m'n lippen komen. Al die dialecten en verschillende engelse/ amerikaanse uitspraken!!!!! Het best kun je nog engels spreken met iemand waarvan het ook niet de 1e taal is. we zitten nu met een Zwitserse, Duitse en Engelse in de nachtdienst, maar de Engelse versta ik soms gewoon niet.
Ze zei net bijv. wonweeowbaby = one week old baby en dan heel snel, ik denk waar heeft ze het in vredesnaam over, wat voor baby is dat nu weer, het klonk als iets afrikaans.
We hebben nu een baby van 7 dagen oud op de afdeling, geboren met een grote " tumor" ( bleek vocht en weefsel in te zitten) de " tumor" zat aan de bips zeg maar vast. De baby is vandaag geopereerd en het was dik 1 kilo wat daar aanhing. Gelukkig is het goed gegaan, best wel spannend zo'n kleintje op de afdeling, samen met haar moeder. verder nog een paar baby's van 3 maand of ouder met een gespleten lip. Ontwapenende glimlachen geven die.
Er is ook een jongen opgenomen die op straat blijkt te leven, helemaal in z'n eentje, 13 jaar is hij. Zwerft dus over straat. Er is nu een weeshuis voor hem gevonden dat hem waarschijnlijk morgen op wil nemen. Hij komt dan in juni nog terug voor operatie.
Verder een aantal gezichtsoperaties die je met de dag op ziet knappen en waar je al iets resultaat kunt zien. Vaak is alles nog zo opgezwollen na de operatie dat het er niet mooier op wordt.
Er ligt een meisje/vrouw van 25 jaar, die 20 jaar lang haar mond niet open heeft kunnen doen, of bijna niet. Ze heeft een vrij grote ingreep gehad in de kaak en de kaakspier en nu kan ze de mond dicht en open doen, lijkt totaal anders dan toen ze kwam.
De mannen met de liesbreuken komen de ene dag en gaan de volgende weer naar huis, dus daar heb je niet zoveel contact mee. Nog een dikke week zal er geopereerd worden en dan sluit de afdeling. Alles moet dan ingepakt worden en gelabeld. Als we op de afdeling klaar zijn moeten we ook de andere afdelingen helpen. het wordt 1 hele grote verhuizing.
De Africa Mercy wordt 21 mei verwacht en dan gaat alles over daarheen, wij ook, dus dan kom ik ook in een iets comfortabelere hut hoop ik. Het enige dat ik nu weet is dat het een 4 persoons hut is en dat de hut op dek 4 is. Ik ben benieuwd..................
Vanavond voor het eerst een uur echt stevig gewandeld, en dat merk ik nu, je wordt er echt fitter van als je even wat aan je conditie doet. De 1e week was het me gewoon veel te warm om zoiets te doen, maar ik ben nu samen met een collega, na het eten om 18:00 uur gaan lopen, het dok op en neer. Als je dat 1 x loopt heb je 1,4 km gelopen zegt men.
De zonsondergang vanavond was weer spectaculair, helaas had ik m'n camera niet bij me en om die dan op te halen is te kort tijd, dan is de zon al weg. de lucht werd helemaal oranje ( koniginnedag???)
Nou, nog 2,5 nacht dan zit dat er eerst weer op. Dit weekend lekker even naar het strand, met alle Dutchy's koniginnedag vieren met een bbq op het strand.
To be continued..............

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoi Mirjam,
Geinteresseert je verslag weer geleden.
Met al die woorden geloof ik je tong wel in de knoop kan raken!
Na een nachtdienst, waarbij het waarschijnlijk ook wel warm is, lijkt het mij moeilijk overdag te slapen die die hitte op een stalen schip.
We hebben net van Metty gehoord dat je je draai al wat begint te vinden.
Die engelsen en amerikanen moeten maar eens hun taal goed leren.
Dat ze het dan net zo goed kunnen spreken als de buitenlanders.
Vier maar een mooie Koninginnedag!
We wachte op je volgende bericht.

Groetjes,

Klaas en Wiesje

Anoniem zei

hoi mirjam
ik kan me voor stellen dat je er hotel de bottel word van de talen maar ik geloof dat je het zo weer op pikt hee nog 2 nacht diensten stekte er mee ik denk aan je
groetjes diana

Anoniem zei

Hoi Mirjam

De nachtdiensten weer goed doorgekomen?
Heel benieuwd hoe alles zal gaan met de verhuizing naar het nieuwe schip.
Aan de foto,s te zien word het ook wel tijd voor een nieuwe werkomgeving!
Zit daar ook een zwembadje op voor jullie?
Gods zegen en veel werkplezier!
Groetjes Gerry

Anoniem zei

Groetjes van Lolkje.
De langere mail komt in het weekend.

Metty